pot pet:
Blog ini ditubuhkan untuk pertandingan blog pengguna BBM1 "Aduan Pengguna dalam Industri Telekomunikasi".

Thursday, 20 June 2013

Akta Pelindungan Pengguna 1999


Tatacara Tuntutan

Tatacara mengenai pemfailan, pendaftaran dan pendengaran

Tatacara Pemfailan dan Pendaftaran

Secara ringkasnya, tatacara pemfailan dan pendaftaran sesuatu tuntutan adalah seperti berikut :-

a) Setiap tuntutan hendaklah dibuat dalam Borang 1, yang boleh didapati secara percuma daripada mana-mana pejabat Tribunal Tuntutan Pengguna;

b) Borang 1 hendaklah diisi oleh Pihak Yang Menuntut dalam 4 salinan dan hendaklah difailkan di pejabat Tribunal Tuntutan Pengguna Negeri berkenaan;

c) Bayaran pemfailan Borang 1 adalah sebanyak RM5.00 dan resit rasmi akan dikeluarkan kepada Pihak Yang Menuntut;

d) Borang 1 akan didaftarkan, ditarikhkan dan ditandatangani oleh Setiausaha atau Penolong Setiausaha Tribunal dan dimeterai dengan meterai Tribunal. Dua salinan Borang 1 yang telah dimeterai akan dikembalikan kepada Pihak Yang Menuntut untuk diserahkan satu salinan kepada pihak yang dituntut (Penentang);

e) Penyerahan Borang 1 kepada seorang Penentang boleh dibuat dengan cara-cara berikut :-
Jika Penentang adalah seorang individu :

     i) meninggalkan dokumen itu dengan orang itu; atau
     ii) memberikan dokumen itu kepada orang itu; atau
    iii) mengeposkan dokumen itu dalam suatu surat berdaftar berbayar dahulu yang dialamatkan kepada orang itu di alamat penyerahannya atau di alamatnya yang terakhir yang diketahui.

Jika Penentang adalah sebuah Syarikat atau Firma:

i) meninggalkan dokumen itu dengan pengarah, pengurus, setiausaha atau pegawai lain seumpamanya dalam syarikat itu atau tuanpunya firma itu;
ii) memberikan dokumen itu kepada mana-mana orang yang disebutkan di atas; atau
iii) mengeposkan dokumen itu dalam suatu surat berdaftar berbayar dahulu yang dialamatkan kepada mana-mana orang yang disebutkan di atas di pejabat berdaftar syarikat atau firma itu atau dialamat penyerahannya.

f) Penentang yang menerima Borang 1 dari Pihak Yang Menuntut hendaklah membuat pernyataan atau pembelaan dan tuntutan balas (jika ada) dalam Borang 2 yang juga boleh didapatkan secara percuma daripada pejabat Tribunal Tuntutan Pengguna;

g) Borang 2 hendaklah difailkan dalam 4 salinan di pejabat Tribunal yang sama di mana Borang 1 difailkan dalam tempoh 14 hari dari tarikh Penentang menerima Borang 1;

h) Bayaran bagi pemfailan Borang 2 adalah sebanyak RM5.00 dan resit rasmi akan dikeluarkan kepada Penentang;

i) Borang 2 akan didaftarkan, ditarikhkan, ditandatangani dan dimeterai oleh Setiausaha atau Penolong Setiausaha Tribunal. Dua salinan Borang 2 yang telah dimeterai akan dikembalikan kepada Penentang untuk diserahkan satu salinan kepada Pihak Yang Menuntut;
j) Pihak Yang Menuntut yang telah menerima Borang 2 daripada Penentang hendaklah membuat pembelaannya kepada tuntutan balas Penentang (sekiranya ada) dalam Borang 3 yang boleh didapati secara percuma daripada pejabat Tribunal;

k) Borang 3 hendaklah difailkan dalam 4 salinan di pejabat Tribunal yang berkenaan dalam masa 14 hari dari tarikh Pihak Yang Menuntut menerima Borang 2. Tiada apa-apa bayaran dikenakan bagi pemfailan Borang 3.

l) Borang 3 akan didaftarkan, ditarikhkan dan ditandatangani oleh Setiausaha atau Penolong Setiausaha Tribunal dan akan dimeterai dengan meterai Tribunal. Dua salinan Borang 3 yang telah dimeterai akan dikembalikan kepada Pihak Yang Menuntut untuk diserahkan satu salinan kepada Penentang.


Tatacara Pendengaran

  • Apabila suatu tuntutan difailkan di Tribunal, notis pendengaran akan dikeluarkan oleh Setiausaha atau Penolong Setiausaha Tribunal dalam Borang 4 yang menyatakan tarikh, masa dan tempat pendengaran tuntutan kepada Pihak Yang Menuntut dan Penentang sekurang-kurangnya 14 hari sebelum tarikh pendengaran.
     
  • Semasa pendengaran, Pihak Yang Menuntut dan Penentang tidak boleh diwakili oleh peguam dan hendaklah mengendalikan pendengaran secara sendiri.
           
    • Jika Pihak Yang Menuntut seorang belum dewasa, atau seorang yang tidak berupaya, beliau boleh diwakili oleh sahabat wakil atau penjaga ad litemnya.
       
    • Jika pihak Penentang adalah sebuah firma atau syarikat ianya boleh diwakili oleh seorang pekerjanya yang digaji sepenuh masa.
       
    • Pendengaran tuntutan dalam Tribunal akan dijalankan di hadapan seorang anggota Tribunal (digelar sebagai 'Presiden' semasa pendengaran) yang bersidang sendirian dan beliau boleh pada bila-bila masa membantu kedua-dua pihak dalam menjalankan kes mereka.
       
    • Semasa pendengaran, Tribunal hendaklah jika wajar, membantu  kedua-dua pihak untuk membuat suatu penyelesaian tuntutan itu melalui persetujuan.
       
    • Semasa pendengaran kedua-dua pihak berhak untuk  mengemukakan keterangan, memanggil mana-mana saksi atau mengemukakan apa-apa dokumen, rekod atau benda bagi menyokong kes masing-masing.
       
    • Semua pendengaran di hadapan Tribunal adalah terbuka kepada orang ramai


No comments:

Post a Comment